Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Hur kan vi hjälpa dig?

Här får du snabbt svar på vanliga frågor. Välkommen att ställa din fråga!

Ställ din fråga här

Besök oss!

Välkommen in till vårt kontor.

Ändringar i ideell förening

Så fungerar det med företrädare

När ni ska ändra personer som ska företräda föreningen gentemot banken eller vara användare av internetbanken styrker ni det i ett protokoll. Det finns ingen bestämmelse i lag som ger ideella föreningar möjlighet att utse firmatecknare såsom för ett företag. Ni utser istället företrädare med fullmakt att företräda föreningen. Det är viktigt att beslutet om företrädare är rätt formulerat.

 

Fyll i ändringsblanketten

Gör alla ändringar i blanketten Begäran om ändring ideell förening.

Skicka alltid med: 

  • Senaste årsmötesprotokoll – underskrivet, justerat och bevittnat
  • Styrelseprotokoll – underskrivet, justerat och bevittnat
  • Senast antagna stadgar

Skicka underskriven ändringsblankett och tillhörande handlingar till:

Sparbanken Lidköping AB
Box 2410
531 02 Lidköping

Om alla handlingar är kompletta är din ändringsbegäran färdig inom 14 dagar. 

 

När ni ändrar företrädare

  • När man företräder en ideell förening gentemot Sparbanken Lidköping gör man det som fullmaktshavare. Blanketten Fullmakt ideell förening är obligatorisk och ska skickas in tillsammans med ändringsblanketten.
  • Fullmakten återkallas per automatik när ny fullmakt skickas in. Kom därför ihåg att besluta om både nya företrädare samt eventuella tidigare företrädare som ska fortsätta ha fullmakt.
  • Har avgående företrädare bankkort för föreningen spärrar ni själva detta i internetbanken.

 

När ni ändrar användare av internetbanken

  • Nya användare kan endast läggas till av banken via ändringsblanketten. Ni kan själva spärra gamla användare direkt i internetbanken.
  • Inloggningsdosan till internetbanken är personlig och kan aldrig tas över. En ny användare hämtar sin inloggningsdosa på bankkontoret när ändringen är registrerad av oss.
     

När ni ändrar kontaktuppgifter

  • Uppdatering av nya kontaktuppgifter, till exempel adress, sker inte automatiskt utan meddelas banken via ändringsblanketten.

 

Stäng Skriv ut