Du ska vara den enda som känner till dina koder och lösenord. Vi behöver aldrig din hjälp att stoppa ett pågående bedrägeri. Om du själv tar kontakt med internetbanken eller Kundcenter uppger du lösenord och koder enligt instruktionerna för tjänsten - i övrigt ska du aldrig ge ut personlig information.
Skydda dig mot bedrägerier
- Lämna aldrig från dig bankkort eller dosa.
- Lämna aldrig ut koder för inloggning/signering i internetbanken eller appen (mobilbanken).
- Lämna aldrig ut kortnummer eller annan personlig information.
- Släpp inte in personer som påstår sig komma från Folkhälsomyndigheten och vill arbeta med smittspårning
- Gå inte på annonsbedrägerier där man erbjuder skyddsutrustning och botemedel mot covid-19
- Ta inte emot hjälp från främlingar som erbjuder sig handla åt dig eller liknande. Om du behöver hjälp så gör det bara mot faktura - betala aldrig förskott.
- Var försiktig som företagare om någon hör av sig och vill ändra bankuppgifter för leverantörer på grund av coronakrisen
Anmäl bedrägeri
Har du blivit av med ditt kort eller mobil? Har någon kommit över dina koder? Eller har du upptäckt något onormalt eller misstänkt i någon av våra digitala tjänster?