Om plånboken
Vilka mobiler fungerar med Sparbanken plånbok?
För att betala med Sparbanken plånbok behöver du ha en Android-telefon.
Vilka kort går att använda med Sparbanken plånbok?
För att kunna använda Sparbanken plånbok i butik behöver du ha företagskortet bankkort Business, bankkort Mastercard eller något av våra betal- och kreditkort Mastercard.
Är det säkert att betala med Sparbanken plånbok?
Sparbanken plånbok är säkert att använda. När du ansluter dina kort till plånboken sparas inte de riktiga kortnumren i mobilen. För varje kort skapas ett digitalt kortnummer kopplat till mobilen. Detta innebär att butiken endast får det digitala kortnumret vid köptillfället. Vid betalning verifierar du dig med fingeravtryck eller låskod till mobilen. Säkerställ att du är ensam användare av mobilen så att ingen annan har tillgång till din plånbok. Om fingeravtryck läggs till/ändras eller mobilens låskod ändras, måste du identifiera dig med Mobilt BankID igen nästa gång du använder plånboken.
Finns plånboken på andra språk?
Ja, på engelska. Om du har engelska som inställning i din telefon, blir även din plånbok på engelska.
Betala med plånboken
Hur betalar jag med Sparbanken plånbok?
Du kan betala med Sparbanken plånbok i både butik och på nätet.
I butik betalar du genom att öppna plånboken och sedan välja ditt bankkort Business. Vid betalning verifierar du dig med fingeravtryck eller låskoden till mobilen. Därefter blippar du din mobil mot terminalen, där symbolen för kontaktlösa betalningar visas. För att kunna betala i butik med plånboken behöver du ha ett kort utgivet av Swedbank eller sparbankerna.
Varför nekas mitt köp ibland när jag blippar?
Det kan finnas flera orsaker till varför köp inte godkänns. Kontrollera följande:
- Det finns pengar på kontot.
- Att kortet inte är stängt för kontaktlösa köp.
- Du håller mobilen intill terminalen tills köpet är genomfört och inte tar bort den för snabbt.
Hur ser jag vart jag kan betala med Sparbanken plånbok?
Vid köp i butik ser du symbolen för kontaktlösa betalningar intill terminalen i de butiker där det är möjligt att betala med plånboken. Beroende på terminal sitter symbolen på olika ställen, och ibland visas den i terminalens display.
Spärra och administrera
Jag har fått ett nytt kort, vad gör jag?
Är det ett nytt kort från Swedbank eller sparbankerna behöver du inte göra någonting, kortuppgifterna uppdateras automatiskt i plånboken. För andra kort uppdaterar du själv kortuppgifterna i plånboken.
Kan jag ta bort ett kort från plånboken?
Du kan ta bort de kort- och adressuppgifter som du själv har lagt till i plånboken, det vill säga kort utgivna av andra banker.
Dina kort från Swedbank eller sparbankerna som automatiskt lagts till kan du inte ta bort. Ett spärrat kort utgivet av Swedbank eller sparbanken tas automatiskt bort. Du kan dölja ett kort som du inte vill använda i plånboken. Detta gör du under Mina kort i appen.
Vad ska jag tänka på om jag byter telefon, eller lämnar in på reparation?
Byter du telefon eller exempelvis lämnar in den på reparation, behöver du återställa plånboken i den gamla mobilen för att radera de uppgifter som är lagrade lokalt i appen. Plånboken kan då inte användas för betalningar. Du är fortfarande ansluten till tjänsten, men när du loggar in i plånboken i din nya telefon hämtas dina kort- och adressuppgifter upp igen. Du hittar Återställ under Min profil i cirkeln med tre prickar.
Om mitt kort blivit spärrat, behöver jag även spärra plånboken?
Nej, om ett kort blivit stulet eller borttappat räcker det att spärra kortet. Om du försöker att använda det spärrade kortet via plånboken kommer köpet att nekas.
Vad behöver jag göra om jag blivit av med min mobil?
Om du har förlorat din mobil ska du omedelbart kontakta bankens spärrservice. Inom Sverige ringer du 08-411 10 11 och utomlands ringer du +46 8 411 10 11. Linjerna är öppna dygnet runt.
Appen stängs ned när jag försöker ansluta, varför?
Appen känner av om telefonen har ett modifierat operativsystem eller modifierade appar installerade. Har du till exempel "rootat" din enhet eller installerat en programvara utanför Play Store, anses dessa kunna påverka säkerheten på din enhet och är anledningen till varför appen stängs ned.
Vart vänder jag mig vid problem?
Vid problem kontakta Digital Support på 0771-97 75 12. Vi svarar på dina frågor dygnet runt alla dagar.
Har du frågor om Mobilt BankID ringer du 010-49 49 188, mellan kl. 07.00-23.00 alla dagar.