Låt ditt barn komma igång med sin egen ekonomi. Du som vårdnadshavare kan skaffa banktjänster till ditt barn i din egen Sparbanksapp eller boka ett möte på banken tillsammans med ditt barn för att skaffa tjänsterna.
Så skaffar du banktjänster till ditt barn
Gör ditt barn till bankkund
Du som är kund i banken kan enkelt göra ditt barn till bankkund i appen eller internetbanken. Då kan du samtidigt öppna ett eller flera konton i barnets namn. Logga in och gör ditt barn till bankkund
Ladda ner appar
Be ditt barn ladda ner apparna: BankID säkerhetsapp, Swish, Sparbanken Privat.
Aktivera tjänster
När barnet har blivit kund aktiverar du barnets tjänster i din egen app under Profil - Barns tjänster eller i internetbanken under Övriga tjänster - Barns tjänster. Aktivera ditt barns tjänster i internetbanken
Bankens konton omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Du som kontohavare har rätt till ersättning för din sammanlagda kontobehållning i banken med ett belopp om högst 1 050 000 kr. Utöver det kan du enligt lag under vissa förutsättningar få ersättning för vissa insättningar som hänförs till vissa särskilda angivna händelser, t ex försäljning av privatbostad, med högst 5 000 000 kr. Riksgälden betalar ut ersättningen inom 7 arbetsdagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda in.
Tänk på att båda vårdnadshavarna ska godkänna att barnet får banktjänster. Om en av er kontaktar banken behövs en fullmakt som intygar att den andra har sagt ja till att barnet får banktjänster.
Viktig information angående bankID till barn och ungdomar
Inne på bankkontoret kan vi enbart utfärda Mobilt BankID till personer som har en egen legitimation. Det gäller även omyndiga. Om barnet/ungdomen har haft ett giltigt Mobilt SäkerhetsID på sin egen telefon i mer än 6 månader kan det uppgraderas till ett Mobilt BankID på banken.
Vanliga frågor om barns banktjänster
Om ni är två föräldrar behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Det är enkelt: Den av er som kontaktar banken intygar att den andre har sagt ja (muntlig fullmakt). Ni bestämmer om både ni föräldrar och barnet ska kunna använda kontot. Vid tecknandet av personliga tjänster på ett kontor, exempelvis Mobilt BankID, behöver både du som förälder och barnet legitimera sig.
Om ni är två föräldrar behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Om inte båda kan närvara på mötet på banken kan ni använda fullmakten nedan.
Ni bestämmer om både ni föräldrar och barnet ska kunna använda kontot. Vid tecknandet av personliga tjänster på ett kontor, exempelvis Mobilt BankID, behöver både du som förälder och barnet legitimera sig.
Nej. Om du som förälder inte är kund i Sparbanken Lidköping kan du besöka ett bankkontor så hjälper vi dig att skaffa tjänsterna till ditt barn.
Nej. Om du som förälder inte är kund i Sparbanken Lidköping kan du besöka vårt bankkontor så hjälper vi dig att skaffa tjänsterna till ditt barn.
Barnet kan alltid själv gå in och spärra sitt kort genom att logga in i sin app.
Om barnet däremot tror sig veta var kortet är, kan det räcka att stänga kortet tillfälligt.
Du öppnar enkelt ett e-sparkonto åt ditt barn i internetbanken eller appen.
Om du vill börja månadsspara i ett Investeringssparkonto (ISK) kan du läsa mer här: Börja barnspara
Om du som förälder enbart behöver kunna se saldo och transaktioner på ditt omyndiga barns ungdomskonto i din egen internetbank eller app så är du välkommen att ringa oss på 0771-22 11 22 och be att få "titträtt" på ditt barns konto, så lägger vi till det. När du gör ditt barn till kund digitalt så får du automatiskt denna ”titträtt” på de konton som öppnas.
Vill du som förälder även kunna ta ut pengar från barnets ungdomskonto behöver du intyga att du har en muntlig fullmakt från den andra föräldern, om ni är två föräldrar. Du är välkommen att ringa oss på 0771-22 11 22 och ändra uttagsrätt samt intyga att du har fullmakt att göra detta.
Barn under 18 år kan ansöka om id-kort (identitetskort) hos Skatteverket eller hos Polisen.
Ja, barn från 13 år kan ansluta till Apple Pay och från 16 år Samsung Pay.
Mobilt SäkerhetsID är en ID-metod som Sparbanken Lidköping har för barn när de ska logga in i Sparbanken Privat-appen, internetbank och swisha. Barnet använder BankID säkerhetsapp (samma app som vuxna har) men den kommer bara fungera vid inlogg till Sparbanken Lidköping.
Med ett Mobilt BankID kan barnet också logga in på externa plattformar som till exempel 1177. Barn som har ett Mobilt SäkerhetsID kan uppgradera det till ett Mobilt BankID tillsammans med en förälder i Sparbanken Privat-appen. Det kan också beställas genom att ni tillsammans besöker ett bankkontor.
Be barnet ladda ner apparna: BankID säkerhetsapp, Swish och Sparbanken Privat-appen på sin nya mobil. Du som förälder aktiverar tjänsterna i din egen app under menyn Profil > Barns tjänster. Om barnet hade ett Mobilt BankID på sin gamla mobil så behöver du först spärra det gamla innan du beställer ett nytt.
Ditt barn behöver uppgradera sina banktjänster när han/hon fyller 18 år.
Du som förälder får ett meddelande i din internetbank och app två månader innan ditt barn fyller 18 år – som en påminnelse.
Ditt barn får ett meddelande i sin app när det närmar sig 18-årsdagen. Då är det dags för ditt barn att uppgradera sina banktjänster – vi kommer att berätta hur.
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Funktioner, prestanda och statistik
Relevant marknadsföring
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Cookie-inställningar
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.