Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
Familjejuridik
App, internetbank och BankID
Kundpaket
Händelser i livet
Samhällsengagemang

Spärr av BankID, dosa, kort – Spärrhjälp

Om du förlorat ditt BankID, ett kort eller säkerhetsdosan är det viktigt att omedelbart spärra dessa. Vi hjälper dig sätta en spärr på kortet, dygnet runt. Körkort spärrar du hos Transportstyrelsen.

Smiling man with headset at customer center

Spärra BankID, dosa och kort – dygnet runt

Spärra Mobilt BankID och dosa på +46 8 411 10 11. Öppet dygnet runt.

Du kan också få hjälp med spärrning på ett bankkontor, om du till exempel blivit av med enheten där du har ditt Mobila BankID.

Tips! Spara spärrnumret i din telefon så att du alltid har det till hands.

Spärra kort

Om du förlorat ditt kort är det viktigt att du spärrar det omgående. Läs mer om hur du gör.

Byta kod BankID, säkerhetsdosa och telefontjänst

  • Mobilt BankID

    Du kan ändra säkerhetskoden direkt i BankID-appen under inställningar. Klicka på BankID med ditt namn och sedan Ändra säkerhetskod.

  • Säkerhetsdosa

    Ring 0771-22 11 22 eller kom in på ett bankkontor för att få ny kod till säkerhetsdosan.

  • Telefontjänst

    Du skaffar ny kod till vår telefontjänst i internetbanken. Välj Övriga tjänster - Hantera telefontjänst.

Spärr för körkort och pass

Om ditt körkort har kommit bort eller blivit stulet ska du anmäla det till Transportstyrelsen. Pass spärrar du hos Polisen på 114 14.

Anmäl/spärra körkort (transportstyrelsen.se)